Klassikaal ‘de WinToets’ nabespreken via WTAfname

Eerder dit jaar hebben we besproken hoe je een WinToets kan nabespreken via WTAnalyse [ klik hier voor dit weblog ]. Hierin noemden wij kort dat het ook mogelijk is om WTAfname te gebruiken om een toets na te bespreken. Maar hoe gaat dit nou in zijn werk? Hieronder een korte uitleg hoe je dit vooraf toe kunt staan bij de leerlingen en hoe je zelf het tijdstip kunt instellen.
Door: Nick Hollegien 

Om een toets met leerlingen na te kunnen bespreken, moet dit vooraf door de docent toegestaan worden. Dit kun je in WTMaak instellen.

Instellingen in WTMaak
Belangrijk is dat vooraf in WTMaak ingesteld wordt, dat je toestaat dat de leerling de toets ter lering mag inzien. Dit doe je als volgt:

  • Open in WTMaak de Projectinstellingen.
  • Onder het tabblad Tijdens stel je al je instellingen in waar je tijdens je toets gebruik van wilt maken.
  • Maar specifiek voor het nabespreken ga je naar het tabblad Na Afloop.
    Hier vind je als derde het kopje Rechten cursist.
  • De bovenste optie biedt de mogelijkheid dat de leerling het project na afloop ter lering mag inzien. Als docent bepaal je hoe lang dit niet mogelijk is. Stel je ziet de leerlingen volgende week pas weer voor het eerst klassikaal, blokkeer je het terugzien van de toets ongeveer 168 uur. Dit maakt het mogelijk dat precies volgende week jouw leerlingen toestemming krijgen de toets in te zien.

Projectinstelling_Na_Afloop_650

Bron 1: Projectinstellingen tabblad Na Afloop om toets na afloop
ter lering in te kunnen zien als leerling.

Dit kan het beste in combinatie met de optie eronder, Project mag maximaal aantal voor cijfer gemaakt worden. Hier blokkeer je het project, zodat de leerling de toets maar 1 keer (of meer) mag maken voor een cijfer.

Belangrijk: WTAfname moet kunnen herkennen om welke leerling het gaat. Bij handmatig inloggen in WTAfname, moet de leerling precies dezelfde informatie invoeren om het resultaat op te kunnen roepen. Een betere optie is om een cursistlijst (te maken in WTCursist)  te gebruiken, zodat de leerling zichzelf aanklikt. Hiermee zal altijd dezelfde informatie van de leerling opgeslagen worden.

De leerling kan de toets opvragen op dezelfde manier als zij de toets opstarten om de toets te maken. Echter krijgen ze deze keer een melding dat de toets al gemaakt is. Door op OK te klikken zal de leerling naar de terugkijk modus van de toets gebracht worden.

WTAfname_inzien_toets
Bron 2: Melding van WTAfname 5.0, toets is al gemaakt
en kan niet opnieuw gemaakt worden.

Wanneer de leerling de toets ter lering inziet kan de leerlingen al zijn antwoorden en het goede antwoord zien. Maar als ook de open vragen door de docent al zijn nagekeken, kan de leerling zijn punten zien. Heeft de docent een opmerking achtergelaten bij de vraag, kan de leerling deze opvragen door de knop Commentaar rechtsonder in beeld.

WTAfname_inzien_toetsvraag_met_commentaarBron 3: De modus toets inzien van WTAfname
met een opmerking van de docent in beeld.

De leerling heeft geen mogelijkheid om de antwoorden te wijzigen. De leerlingen kunnen alleen door de toets bladeren en hun opmerkingen inzien die de docent voor hem of haar heeft achtergelaten.

Voor meer informatie of andere vragen over WinToets 4 & 5 of Quayn, e-mail gerust naar helpdesk@drp.nl [Nick].

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s